۱۳۹۱ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

یادداشت سیاسی تحلیلی : زلزله یا انفجار در معدن مس سؤنگؤن ورزقان ؟


تك توران : چند روز از فاجعه زلزله ! اخیر آزربایجان به مرکزیت اهر و ورزقان می گذرد . این در حالی است که توجه اکثریت خبرگزاریهای ملی آزربایجانی و بین المللی به مسئله ناراحتی از عدم پوشش رسانه ای مناسب و عدم ارسال به موقع نیازمندیها و گروههای امداد دولت ایران معطوف گشته است .
ما در این مقاله تحلیلی می خواهیم به مسئله زلزله ! از نگاهی دیگر بپردازیم و شبهات موجود در این حادثه را بشکافیم .
با توجه به گزارش و مصاحبه ای که با تنی چند از کارکنان معدن مس سؤنگون ورزقان داشته ایم احتمال تصنعی بودن این به اصطلاح زلزله ! افزایش می یابد .
بر اساس اظهارات کارکنان معدن مس سؤنگؤن ، کارکنان معدن چندین ماه بوده که به هیچ عنوان اجازه مرخصی از مسولین امر را دریافت نمی کرده اند . براساس همین اظهارات گفته می شود در روز زلزله ! کاملاً غیر منتظرانه به تمامی حدود 7 – 8 هزار کارکن معدن مس حدود 2 ساعت قبل از وقوع حادثه زلزله ! اعلام می شود که باید به مرخصی بروند .
راننده یک ماشین بارکش به ما می گوید از مرخصی غیر منتظره مسئولش بسیار شوکه شده و خیلی خوشحال می شود . همین راننده می افزاید بعد از این که به خانه ام در تبریز آمدم زلزله را در تبریز حس کردم اما عدم پوشش رسانه ای مناسب رسانه های دولتی باعث گردید که نفهمم مرکزیت این حادثه همان جایی بوده است که من در آنجا سالهاست که مشغول کار هستم .
حال چنین سوالی را می توان مطرح کرد . چرا و به چه علت چند ساعت قبل از وقوع به اصطلاح زلزله در ورزقان و اهر تمامی کارکنان معدن مس مرخص می شوند ؟ نشان به این نشان که می توان پرسید که چرا در زلزله ای به این شدت گزارشی از کشته و زخمی شدن حتی یک معدنچی در زیر آوار معدن داده نشده است .
بله درست فکر کرده اید جواب این است که اصلاً هیچ معدنچی در آن ساعت در محل نبوده است .
به این مساله اضافه کنید عدم اجازه کمک رسانی به امدادگران کشورهای خارجی را ، در حالی که بر اساس شواهد ، نیروهای امداد ایرانی قادر به برآورده کردن امکانات زلزله زدگان نبوده اند . چه اصراری بر این مورد بوده است ؟
طبیعی است که متاسفانه فعلاً دلیلی متقن مبنی بر این ادعا بجز همان شک و شبهه نسبت به ترخیص کارکنان معدن و عدم اجازه کمک رسانی کشورهای خارجی وجود ندارد اما ما مطمئنیم در چند روز آینده صد در صد ادعای ما در این مورد جدی خواهد شد و انشالله مدارکی مبنی بر جنایت جمهوری اسلامی ایران برعلیه ملت آزربایجان آشکار خواهد گردید .
آیا نمی توان گفت دنیا باید با ردیابی علمی و تحقیقی به دنبال سرنخهای این جنایت آشکار برعلیه بشریت بگردد ؟
آیا روزی خواهد رسید که به سبب این جنایت ، خامنه ای و همراهانش را به دست دادگاه لاحه سپرد ؟

در پایان با بازکردن این بحث تلنگری می زنیم به تمامی سایتها و رسانه های ملی آزربایجانی و از کلیه ملتمان می خواهیم اگر اطلاعاتی در این خصوص را دارند چه دولتی چه غیر دولتی وظیفه ملی و انسانیشان را به جای آورده و ابعاد حقیقی این جنایت را برملا کنند . چرا که اگر امروز هموطنان بی گناهمان در ورزقان و اهر جان سپردند شاید همین فردا همانها زیر آوار بمانند و میزها و پستهایی را که به آن چسبیده اند با خود به قبر ببرند .
گروه خبری تحلیلی تک توران
24/5/1391