۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

گزارش تی ار تی (TRT) از تظاهرات اعتراض آمیزدر شهرهای اورمیه و تبریز


تك توران : در درگیریهایی که دیروز از ساعت ۷ عصر تا پاسی از شب در این دوشهر ادامه داشت، دهها تن بازداشت و شمار نامعلومی از تظاهرات کنندگان نیز مجروح شده اند

گزارشهای رسیده از شهرهای ارومیه و تبریز حاکی از آن است که عصر روز گذشته، باردیگر صدها تن از طرفداران محیط زیست آذربایجانی با حضور در خیابانهای اصلی این دو شهر با سردادن شعارهایی، خواستار حفاظت از محیط زیست آذربایجان بخصوص دریاچه ارومیه شدند.


این تجمعات که از سوی مسئولین هر دوشهر غیر قانونی اعلام شده بود، با برخورد نیروهای پلیس مواجه گردید.

شاهدان عینی از وقوع درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیز نیروهای پلیس و ضد شورش در مناطق مرکزی این دوشهر بخصوص شهر ارومیه خبر می دهند.

گفته می شود که نیروهای ضد شورش با استفاده از ماشینهای رنگ پاش، باتوم و گاز اشک آور اقدام به متفرق کردن تظاهرات کنندگان در شهر ارومیه نموده اند.

شاهدان عینی می گویند در درگیریهایی که دیروز از ساعت ۷ عصر تا پاسی از شب در این دوشهر ادامه داشته، دهها تن بازداشت و شمار نامعلومی از تظاهرات کنندگان نیز مجروح شده اند.

همچنین حجت الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از موضوع صیانت از دریاچه ارومیه، تظاهرات کنندگان را افرادی دانسته که از جمهوری آذربایجان و نیز اسرائیل دستور می گیرند.

این سومین باری است که شهرهای آذربایجان، بخصوص ارومیه و تبریز شاهد برگزاری چنین تظاهراتی در دفاع از محیط زیست منطقه می شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۹۰ میلادی آغاز به خشک شدن کرده است.

تاکنون ٦٥ درصد از این دریاچه به نمک زار تبدیل شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که این خشک شدن ناشی از احداث سدهایی است که بصورت غیر کارشناسانه بر مسیر رودخانه های منتهی به این دریاچه ساخته شده اند.

تاکنون طرحهای زیادی با بودجه های کلان، از سوی حکومت ایران، برای نجات این دریاچه که حاوی میلیاردها تن نمک می باشد ارایه شده است.

اعتراض دیگر مردم بومی منطقه، عدم اجرایی شدن این طرحها و تداوم خشک شدن دریاچه اورمیه است.

نمایندگان شهرهای اطراف دریاچه ارومیه، بارها در مجلس ایران تذکر داده اند که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، نمک موجود در بستر این دریاچه، زندگی میلیونها انسانها و نیز همه گونه های زیستی را دچار مخاطره خواهد کرد.