۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

در شهر ونکوور روز ۲۸ می به عنوان روز ملي آذربايجان اعلام شد


تك توران : شهردار ونکوور آقاي گريگور رابرتسون روز  ۲۸ ماه می ۲۰۱۲را رسما به عنوان روز ملي آذربايجان در شهر ونکوور اعلام کرد.
نامه رسمي اين اعلام  بوسيله عضو شوراي شهر ونکوور - آقاي تيم استونسون -  به نمايندگان کاميونيتي آذربايجانيها که براي گراميداشت مهمترين حادثه تاريخ اين ملت، يعني روز تولد جمهوري دموکراتيک آذربايجان در مقابل شهرداري ونکوور  جمع شده بودند تحويل داده شد.


۹۴ سال پيش در چنين روزي آذربايجان نخستین کشور مسلمان بود که يک جمهوري دموکراتيک تاسيس کرد. این جمهوري، حقوق سياسي به همه شهروندان خود اعطا کرد و نیز براي اولين بار به زنان حق رای قائل شد، کاری که در۱۹۱۹ ، از سابقه اي قديمي تر از بيشتر کشورهاي غربي از جمله کانادا، آمريکا و انگلستان برخوردار میباشد.  در اظهاریه اي که توسط  شهردار ونکوور امضا شده آمده است: “ در حدود  ۴۰ميليون آذربايجاني در سراسر جهان روز  ۲۸  ماه می را به عنوان روز ملي آذربايجان جشن گرفته و خدمات پدرانشان را  در گسترش آزادي و دموکراسي در قفقاز و مناطق وسيعتري گرامي ميدارند.”



وزير امور چند فرهنگي ایالت بریتیش کلمبیا  جناب "جان يپ" نيز در مراسم امروز شرکت داشت. وي در صحبت هاي خود خطاب به شرکت کنندگان ضمن تبريک اين دستاوردهاي مهم خاطرنشان کرد  “من خوشحالم که با خدمات آذربايجان به  امر گسترش دموکراسي در منطقه آشنا ميشوم. چيزي که همه ما آنرا بسيار تقدير ميکنيم."  وي همچنين يادآوري کرد که کانادا سرزمين فرصت هاست که در آن نمايندگان همه ملتها در هماهنگي با يکديگر زندگي ميکنند و فرهنگ و تاريخ و سنت هاي خود را گرامي ميدارند.

اين مراسم با به اهتزاز درآمدن پرچم آذربايجان در صحن مقابل شهرداري و همچنين خواندن سرود هاي ملي آذربايجان و کانادا ادامه يافت.

براي گراميداشت اين روز بياد ماندني و همچنين براي گراميداشت خاطره بيش از دو هزار سرباز ترک که جان خود را فداي استقلال آذربايجان کردند، از کاميونيتي ترکيه نیز در اين مراسم شرکت نمودند.

راديو اودلار يوردو آذربايجان: ونکوور، ۲۸ ماه می