۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

آلکسی پیسمان: آزربایجان جنوبی قادر به در هم کوبیدن سیستم قدرت در ایران است


تك توران : گفتگویی با : (Alex Pisman (Ishshal), professor, historian and sociologist (Israel)

با توجه به اینکه ایران در اعتراض به رفتارهای ضد اسلامی دولت سکولار باکو و ارتباط ایشان با دولت های اسرائیل و امریکا سفیر خود را به تهران فرخواند. چگونه میتوان این اقدام شدید تهران را در کنار شرایط پیچیده عرصه بین المللی تفسیر کرد؟


یکی از سیاست های رایج در ایران برای رسیدن به اهداف خود در تسلط بر منطقه و نقاط دیگر جهان ،فشار , ارعاب و دخالت در امور کشورهای همسایه میباشد. و به دلایل زیادی جمهوری آزربایجان خار چشمی برای آیت الله های ایرانی میباشد.

- در ابتدا ، سیاست خارجی مستقل کشور آزربایجان که بدور از تعصبات ایرانی است. پشتیبانی ایران از سیاست وقیحانه روسیه در بن بست نگاه داشتن مناقشه قراباغ از این روست.

- دوم اینکه جمهوری آزربایجان،یک کشور مدرن و پویای در حال توسعه است، یک مدل از رونق اقتصادی ، ثبات داخلی در میان شرایط پیچیده، که در آن گروه های قومی گوناگون همزیستی مسالمت آمیز دارند ، جایی که هیچ تمایل برای بازگشت به جهل قرون وسطی نمیباشد ،وجایی که تمایل به مدرن گرایی همراه با احترام به سنتها و مذاهب وجود دارد.

سوم، مشکلات آزربایجان جنوبی, خصوصا پس از سرکوب مخالفان انتخابات ریاست جمهوری ،معتمدان و مذهبیون آزربایجان جنوبی نگرش بهتری نسبت به کشور های غربی پیدا کردند، بنا براین کشورهای همسایه توانستند نقش بیشتری را در آزربایجان جنوبی به عهده بگیرند ، اکنون میتوان گفت که آزربایجان جنوبی به مجرد این که به پتانسیل واقعی خود پی ببرد، توان در هم شکستن ساختار قدرت و دولت را در ایران دارا میباشد ،که این اصلا به مزاق ایت الله ها خوش نمی آید.

بر کسی پوشیده نیست که تمام تلاش ها برای ملت سازی طی سالیان متوالی، برای توسعه فرهنگ ملی (ایرانی) با سرکوب ۱۰ ها میلیون آزربایجانی توسط برنامه فارسی سازی صورت گرفته است. به نظر می رسد که این سرکوب دیر یا زود به پایان خواهد رسید ، و آیت الله ها بر این باورند که با فشار بر جمهوری آزربایجان دمکراتیک میتوانند از سیاست های فارسی سازی محافظت کنند.

بنا بر این ، آزربایجان مدرن و دمکراتی که مردمان آزربایجان جنوبی به ان افتخار کنند ،ترس و وحشت در ایرانیان بر می انگیزد.و رهبران ایران را تحریک میکند تا علیه جمهوری آزربایجان اقداماتی را انجام دهند .

چهارم، گمان نمی کنم که ایران بخواهد بیش از این دست به ارعاب، دخالت ، تحریکات و... در جمهوری آزربایجان بزند ،زیرا آیت الله ها و احمدینژاد به این امر واقف هستند که ریسک درگیری واقعی با جمهوری آزربایجان بسیار بالا و غیر قابل پیش بینی است ، این درگیری ممکن است که عواقب خطرناکی برای ایران به همراه داشته باشد.

اصل مصاحبه به زبان انگلیسی  در لینک زیر