۱۳۹۱ خرداد ۵, جمعه

آخرین وضعیت پرونده ی ابراهیم رشیدی(ساوالان) روزبه سعادتی ، افشین شهبازی ،مهرداد کرمی ، محمد احدی و داود خداکرمی


تك توران : به اتهامات فعالین مدنی آذربایجان، مهرداد کرمی، ابراهیم رشیدی ساوالان، افشین شهبازی، روزبه سعادتی و محمد احدی دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ، در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز و به ریاست قاضی رحیم حملبر، روز چهارشنبه مورخ 3/3/90 ساعت 9 صبح رسیدگی شده است.

فعالین مدنی آذربایجان ، مهرداد کرمی (3دی) ،ابراهیم رشیدی ساوالان و افشین شهبازی (3 بهمن ) و روزبه سعادتی و محمد احدی (4 بهمن) که توسط مامورین امنیتی در شهرهای تبریز، میانه و اردبیل دستگیر و پس از تحمل شکنجه های روحی و جسمی  و حبس در سلول  انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل شده  بودند، بدون حضور وکیل ، از اتهامات واهی انتسابی به خود دفاع نموده اند .  در پایان جلسه ی رسیدگی ، برای هر یک از متهمین ، قرار وثیقه ،معادل 200 میلیون تومان صادر و ابلاغ شده است . طی روزهای آتی ، روند اداری بازداشت ملک مورد وثیقه ، پیگیری و نامبردگان موقتا ، آزاد خواهند شد وممکن است جلسه دیگری نیز برای ادامه رسیدگی برگذار شود. .
ضمنا ، در همان جلسه ، به اتهام  داوود خداکرمی _ که قبلا به همراه برادرش مهرداد کرمی ، بازداشت  و با قرار وثیقه آزاد شده بود_  دایر بر تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، رسیدگی شد..
 وکالت این افراد را جعفر افشارنیا بر عهده داشته ، که در دادسرا اعلام وکالت نموده و روند قضایی پرونده را پیگیری می نمود. ولی با افزایش فشار نیروهای امنیتی بر فعالین آذربایجانی در بند و خانواده هایشان و تهدید به صدور احکام سنگین و عدم قبول وثیقه در صورت ادامه وکالت این وکیل محترم ، نهایتا آقای افشارنیا از وکالت در این پرونده استعفا  و در حال حاضر، رسیدگی بدون حضور وکیل ادامه می یابد . هرچند که وکیل پرونده ، دلیل استعفای خود را موضوعات شخصی و تقاضای موکلین اعلام نموده ولی عدم ورود وکیل دیگر در پرونده ، حساسیت  موارد اتهام ، اهمیت این پرونده برای نیروهای امنیتی ، سابقه ی قبلی اطلاعات در تهدید متهمین ، خانواده ها و وکلای مدافع ، همچنین اشاعه ی شایعات متعدد توسط نیروهای امنیتی در خصوص محتویات پرونده و ... دلیل روشنی بر اعمال فشار و عادی نبودن موضوع است و گسترش این موضوع فعالین آذربایجانی را از استفاده از خدمات وکلای زحمتکش محروم خواهد کرد.

نقی محمودی - وکیل دادگستری