۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

ايران در انتهای جدول دهمين رده‌بندی سالانه‌ آزادی مطبوعات در جهان


تک توران : در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود، ايران در انتهای جدول قرار گرفت.

سازمان گزارشگران بدون مرز رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢٠١٢ -٢٠١١ را امروز پنجم بهمن‌ماه (٢٥ ژانويه) منتشر کرد. در اين رده‌بندی تازه جمهوری اسلامی ايران در آخرين رده‌های جدول قرار دارد.
دهمين رده‌بندی سالانه‌ آزادی مطبوعات در جهان با همکاری صدها روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه‌ها از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر شد.


در گزارش گزارشگران بدون مرز آمده است: "سال گذشته «سرکوب» واژه‌ سال بود. در جهان هيچ‌گاه آزادی اطلاع‌رسانی تا به اين حد با دمکراسی هم‌پيوند نبوده است. هيچ‌گاه کار روزنامه‌نگاران به اين اندازه دشمنان آزادی را آزار نداده است. هيچ‌گاه اقدام به سانسور و تهاجم فيزيکی به روزنامه‌نگاران به اين تعداد نبوده است."

    گزارشگران بدون مرز: سال‌هاست که سرکوب و تحقير دوام‌دار روزنامه‌نگاران [در ايران] به فرهنگ سياسی حاکميت تبديل شده است

اين سازمان مدافع آزادی مطبوعات افزوده است: "حل اين معادله آسان است: نبود و يا حذف آزادی‌های عمومی به شکل مکانيکی منجر به حذف و نبود آزادی مطبوعات می‌شود. ديکتاتورها از آزادی اطلاعات می‌ترسند و آن را ممنوع می‌کنند، به‌ويژه آن‌گاه که پايه‌های قدرت‌شان را می‌لرزاند."

در رده‌بندی امسال، اريتره، ترکمنستان و کره شمالی، به‌ترتيب در بين ۱۷۹ کشور در پايين‌ترين رده‌ها قرار دارند و پس از اين سه کشور، سوريه در رده ١٧٦، ايران ١٧٥، و چين ١٧٤ در آخر جدول قرار دارند.

گزارشگران بدون مرز از سه کشور ايران، سوريه و چين به‌عنوان "سه کشوری که گويی با عالم واقعيت قطع رابطه کرده‌اند" نام می‌برد.

اين گزارش نوشته است "سال‌هاست که سرکوب و تحقير دوام‌دار روزنامه‌نگاران [در ايران] به فرهنگ سياسی حاکميت تبديل شده است."

گزارش می‌افزايد: "ادامه حيات اين رژيم بسته به سرکوب رسانه‌هاست. اين کشور هم‌زمان با بهار عرب در خاورميانه، همچنان بزرگ‌ترين زندان و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بود."

در بالای جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات امسال، کشورهای هميشگی، فنلاند، نروژ، استونی، هلند، اتريش و... قرار دارند.

اين کشورها از نظر گزارشگران بدون مرز کشورهايی هستند که "آزادی‌های بنيادين را محترم می‌شمارند."

در اين ميان کشورهايی چون کاپ‌ورت و ناميبيا از آن‌جايی که در سال ٢٠١١ هيچ اقدامی عليه آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران انجام نداده‌اند در ميان ٢٠ کشور صدر جدول قرار گرفته‌اند.

در گزارش رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات آمده است که تحولات کشورهای عربی دهمين رده‌بندی آزادی مطبوعات را دگرگون کرده است.

تونس با تغييرات جديد ٣٠ رده صعود کرده و در رتبه ١٣٤ قرار دارد در حالی که بحرين با سرکوب جنبش مردم ٢٩ پله نزول کرده و در انتهای جدول و در رتبه ١٧٣ نشسته است.

ليبی پس از معمر قذافی در رده ١٥٤ است اما مصر با قدرت نظاميان ٣٩ پله پايين آمده و در رتبه ١٦٦ قرار دارد و يمن نيز در انتها و در رده ١٧١ درجا ‌زده است.

اين گزارش آينده "بهار عربی" در زمينه آزادی رسانه‌ها را "نامعلوم" دانسته و گفته است: "جايگاه رسانه‌های مستقل، پرسشی است که هنوز پاسخ به آن ممکن نيست."

نهاد غیر دولتی گزارشگران بدون مرز هر سال فهرست کشورها را از نظر آزادی مطبوعات منتشر می‌کند.

رده‌بندی کشورها بر اساس پاسخ روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های همراه گزارشگران بدون مرز به پرسشنامه‌ها، و نظرات محققان، حقوق‌دانان و فعالان حقوق بشر صورت می‌گيرد.