۱۳۹۰ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

لزوم گسترش اعتراضات مدنی به دانشگاهها در سال تحصیلی جدید


شکی نیست دانشجویان بعنوان قشر روشنفکر و تحصیل کرده نقش بسیار مهمی در بیداری جوامع دارند. متاسفانه سیستم آموزشی ایران که بر اساس تفکرات پارسیسم می باشد موجب عدم آگاهی بسیاری از دانشجویان از حقوق ملی و مدنی خود شده است اما خوشبختانه در سالیان اخیر موج بیداری ملی خوبی در دانشگاهها ایجاد شده است که لازم است تداوم یافته و سرعت گیرد.

یکی از بهترین راهها برای ایجاد موج جدید بیداری دانشجویی و بالطبع جامعه، موضوع خشکاندن دریاچه ارومیه می باشد که پتانسیل لازم جهت خیزش عمومی دانشگاهها را دارد. در این راستا لازم است فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان به صورت متحد روز و ساعت خاصی را بعنوان اعتراض سراسری کلیه دانشگاهها به خشکیدن دریاچه ارومیه و همچنین پیگیری حقوق اولیه اجتماعی آذربایجان -بالاخص حقوق زبانی- معرفی نمایند. فواید برگزاری موفق این تجمعات دانشجویی بسیار زیاد بوده و بالطبع عزم و اتحاد و همدلی و تلاش زیادی نیاز دارد تا اعتراضات در تمام دانشگاهها اعم از سراسری، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی شکل گیرد.

پیشنهاد می شود که این روز در اوائل مهرماه (با در نظر گرفتن فرصت لازم جهت تبلیغ بعد از گشایش دانشگاهها توسط فعالین) و بعد از یکی از بازیهای تیم تراکتور باشد. همچنین در ساعت برگزاری نیز می بایست ملاحظات فراوانی صورت گیرد. به نظر می رسد با توجه به تعطیلی موقتی کلاسها در ساعت 12 در اکثر دانشگاههای ایران، در این ساعت عده بیشتری بتوانند در تجمعات شرکت کنند (و احیانا اگر در بعد از ظهر آن روز نیز اعتراض سراسری اعلام شده باشد می توانند به آن تجمعات ملحق شوند).


گلجک بیزیمدیر

15 شهریور 1390- رضایی

اویرنجی