۱۳۹۰ شهریور ۲۸, دوشنبه

ایران نگران از استقرار رادارهای آمریکایی ناتو در ترکیه است


استقرار رادارهای آمریکایی سپر موشکی ناتو در جنوب شرق ترکیه

ایران صریحاً نگرانی خود را از استقرار بخشی از سامانۀ دفاع ضدموشکی ناتو در خاک ترکیه اعلام کرده و به آنکارا هشدار داده است که وجود این سامانه که رسماً تهدید موشکی ایران را هدف قرار می دهد تنش میان تهران و آنکارا را موجب خواهد شد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران امروز گفت که استقرار رادارهای آمریکایی سپر موشکی ناتو در جنوب شرق ترکیه مایه نگرانی ایران و شمار دیگری از کشورهای همسایۀ ترکیه است.

علی اکبر صالحی استقرار بخشی از سامانۀ دفاع ضدموشکی ناتو را در ترکیه غیرضروری به ویژه در بستر تحولات جاری منطقه دانست و همزمان از دولت ترکیه خواست که دلایل موافقت خود را با استقرار این سامانه در خاک خود ارایه دهد.

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در آخرین اجلاس خود در لیسبون در سال 2010 تصمیم گرفت که برای مقابله با تهدید های موشکی جمهوری اسلامی ایران کلیه کشورهای عضو این پیمان را زیر چتر دفاع ضدموشکی خود قرار دهد و در همین چارچوب تصمیم گرفت رادارهای این دفاع ضدموشکی را در خاک ترکیه مستقر سازد.

ترکیه که تنها کشور مسلمان عضو ناتو است با استقرار رادارهای آمریکایی موشک های ردیاب ناتو در خاک خود موافقت کرد و آن را موجب تقویت امنیت ترکیه و دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی توصیف نمود.

با این حال، دولت ایران تصمیم آنکارا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که استقرار رادارهای ناتو در خاک ترکیه موجب تنش میان تهران و آنکارا می شود. در پاسخ دولت ترکیه می گوید که سپر دفاع موشکی ناتو هیچ کشور خاصی را هدف قرار نمی دهد.
با این حال، سپر دفاع موشکی ناتو کل سیستم آفند و پدافند جمهوری اسلامی را که بیش از پیش بر استفاده از موشک های دوربرد مبتنی شده بی دلیل می کند.
رادیو فرانسه