۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

پس از 44 روز بازداشت موقت، انتقال عبدالعزیز عظیمی قدیم به زندان تبریز


تک توران : حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی قدیم پس از 44 روز بازداشت موقت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز، به زندان این شهر منتقل شد.


به گزارش آذوح ایشان عصر دیروز ضمن برقراری تماس کوتاه تلفنی با خانواده ی خویش از انتقال به بند ویژه ی روحانیت در این زندان خبر داده است. بنا به گفته ی مسئولین زندان و نیروهای امنیتی به خانواده ی آقای عظیمی، قرار ممنوع الملاقاتی وی به پایان رسیده و امکان دیدار حضوری خانواده با ایشان وجود دارد.

گفتنی است عبدالعزیز عظیمی قدیم پنج شنبه هفتم دیماه توسط نیروهای امنیتی حین سخنرانی در میان معترضان مراغه ای در اعتراض به سیاست های استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر حضور در ارمنستان و گسترش روابط با آن کشور دستگیر شد. پیش از آن جوانان مراغه با حضور در ميدان مصلي اين شهر به حضور استاندار آذربايجان شرقي در ارمنستان اعتراض کردند.

فعالین حرکت ملی آذربایجان در حرکتی نمادین روز چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ با نصب پلاکارد در بازار تبریز و جنب استانداری آذربایجان شرقی، سفر استاندار به ارمنستان را محکوم و خواستار آزادی حجت السلام عظیمی قدیم شدند.

همچنین فعالین حرکت ملی آذربایجان با حضور در محلات مختلف شهر تبریز و دیوارنویسی، خواستار آزادی آقای عظیمی قدیم از بازداشتگاه وزارت اطلاعات شدند. شعار "حجت الاسلان عظیمی قدیم آزاد اولسون" در بسیاری از محلات مرکزی شهر تبریز نوشته شده است.

عظیمی قدیم طی سالهای گذشته بارها دستگیر و به زندان فرستاده شده است. از آن جمله او روز جمعه چهاردهم مردادماه ۱۳۸۴ به هنگام شرکت در مراسم گراميداشت سالروز مشروطيت كه در پارك طوبي تبريز در كنار مزار باقرخان سالار ملی، برگزار شده بود دستگیر و بعد از حدود سه ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد گشته بود. او بعد از محاکمه در دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۱۸ ماه زندان، پنج سال نفی بلد از استانهای آذربایجان محکوم شد. علاوه بر اين، حجت الاسلام قديمی به جرم «اهانت به حيثيت روحانيت» به مدت ده سال خلع لباس شد اما وی اين حکم را اجرا نکرد و به دليل تخلف از حکم و پوشيدن لباس روحانيت، محاکمه و به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شد.

فروردین ماه ۱۳۸۵ حجت الاسلام عظیمی قدیم را برای گذراندان مدت حبس به زندان تبریز فرستادند. او ۶ ماه بعد به صورت عفو مشروط از زندان آزاد شد. وی ۱۴ ارديبهشت ۱٣٨۷ در پی احضار به دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت و جهت گذاراندن دوران محکومیت اش به زندان لنگرود قم فرستاده شد. حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی قدیم روحانی هویت طلب آذربايجانی، روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ۸۸ پس از اتمام دوره حبس یکساله از زندان لنگرود قم آزاد شد.

سازمان عفو بین الملل در تاریخهای ۲۴ آوگوست ۲۰۰۵ – چهار مه ۲۰۰۶ و ۲۷ اکتبر ۲۰۰۶ سه بیانیه جداگانه در مورد عبدالعزیز عظیمی قدیم صادر کرده است.

لازم به ذکر است داود عظیم زاده معلم مدارس راهنمایی شهرستان مراغه ، پیش از این نیز در جریان اعتراضات مردم آذربایجان به انتشار کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ی ایران در سال ۸۵ بازداشت شده بود.

آذوح