۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

بهمنی : وصول مطالبات نفتی ایران از هند از طریق بانکهای ترکیه نخواهد بود

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران از حل و فصل مناقشه نفتی ایران و هند خبر داد و گفت: ترکیه هیچ نقشی در وصول مطالبات نفتی این کشور از هند ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی در مورد پرداخت بدهی هند به ایران بابت نفت گفت: ایران مذاکرات مفصل و خوبی را با هندی‌ها بابت وصول مطالبات خود داشته و مساله حل شده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: با اطمینان می‌گویم که مشکلی از بابت وصول بدهی هند به ایران وجود ندارد و به طور قطع ایران این بدهی را دریافت خواهد کرد.
وی درباره رقم بدهی هند به ایران و تداوم صادرات نفت ایران به این کشور تصریح کرد: میزان صادرات نفت به هند از سوی وزارت نفت اعلام می‌شود ولی مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش مهر، براساس اعلام قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بدهی نفتی هند به ایران 5 میلیارد دلار است.
بهمنی همچنین شایعات وصول مطالبات ایران از هند به واسطه ترکیه را نیز تکذیب و تاکید کرد: ایران خود بدهی‌های معوق را وصول خواهد کرد.
برخی از رسانه ها در روزهای اخیر از وصول تدریجی بدهی نفتی هند به ایران از طریق ترکیه خبر داده بودند.
در همین حال، احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است: بخشی از بدهی ارزی هند به ایران این هفته تسویه می‌شود.
اکنون بیش از هفت ماه است که ایران به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی، موفق نشده است در مقابل صادرات نفت خود به هند، پولی از این کشور دریافت کند. بدهی هند به ایران در حال حاضر ۵ میلیارد دلار است.
ایران به طور متوسط روزانه 400 هزار بشکه نفت خام به هند صادر می کند، ضمن آنکه از سالهای گذشته تاکنون طراحی پالایشگاههای نفت هند مطابق با نفت خام سنگین ایران است.
تحریم های سازمان ملل متحد و آمریکا علیه ایران، شامل خرید نفت از این کشور نمی شود، اما دولت آمریکا دولت ها و شرکت ها را تحت فشار قرار داده است تا معاملات خود را با ایران قطع کنند و تحریم هایی هم که علیه نهادهای مالی اعمال شده، تجارت با ایران را مشکل تر کرده است.