۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

یک دیپلمات ترک: ادامه کشتار در سوریه اسد را با قذافی هم سرنوشت خواهد کرد


یک دیپلمات ترک به روزنامه "حريت ديلی نيوز" گفت مضمون پیامی که احمد اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با خود برای مقامات دمشق حمل می کند بر این مساله تاکید دارد که "در صورت ادامه کشتار مردم سوریه توسط اسد، وی با سرنوشتی همچون سرنوشت قذافی روبرو خواهد شد ".

به گفته این منبع دیپلماتیک از اسد خواسته شده، عملیات نظامی را در شهرهای سوریه فورا متوقف سازد که در غیر این صورت ترکیه در قبال اسد موضعی مشابه موضع خود نسبت به قذافی اتخاذ و عدم مشروعیت دولت وی را اعلام خواهد کرد .

ترکیه از اسد خواسته است تاریخ مشخصی برای انجام انتخابات آزاد و دموکراتیک پارلمانی تعیین کند .

مراد یتکن سردبیر روزنامه "حريت ديلی نيوز" در سرمقاله ای تحت عنوان "اسد با آتش بازی می کند" نوشت مضمون نامه دولت ترکیه به رئیس جمهور سوریه بر این امر تاکید دارد که "در صورت عدم توقف فوری کشتار شهروندان به دست رژیم بشار اسد، آنکارا به تحریم های جامعه بین المللی علیه سوریه خواهد پیوست ".

به گفته وی در صورت اتخاذ چنین موضعی ترکیه دیگر در مقام "وکیل مدافع سوریه" عمل نخواهد کرد و "دمشق به تهران سپرده خواهد شد ".

یتکن می افزاید، "طیب رجب اردوغان نخست وزیر ترکیه در حال اتخاذ اقداماتی به منظور جلوگیری از ارسال کمک های لبنان به رژیم اسد است." در این خصوص می توان به گفت و گوهای روز شنبه گذشته ولید جنبلاط با اردوغان در ترکیه اشاره کرد .