۱۳۹۰ مرداد ۱۲, چهارشنبه

آریئل کوئن: آمریکا باید از این پس نیز از آذربایجان حمایت کند


مقاله مشترک "آریئل کوئن" (Ariel Cohen) ، کارشناس ارشد مسایل روسیه، یوروآسیا و سیاست بین المللی انرژی بنیاد "میراث" و "رابرت نیکولسون"(Robert Nicholson) ، شرکت کننده در برنامه " رهبران جوان" این بنیاد در سایت خبرگزاری The Washington Times آمریکا:


در درگیری های بین نظامیان آمریکا و گروه "طالبان" چندین آمریکایی قربانی شد. ولی ما در این مبارزه تنها نیستیم. ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در "ناتو" از سایر کشور ها کمک در یافت می کنند.

یک فروند هواپیمای آذربایجانی که به پایگاه هوایی آمریکا واقع در شهر بگرام افغانستان در حال پرواز بود، شب 5 ژوئیه سقوط کرد. کشته شدن 9 خدمه این هواپیما باید باعث نگرانی ایالات متحده آمریکا و "ناتو" شود . این فاجعه نشانگر سهم ارزشمد و فداکاری آذربایجان در عملیات نظامی آمریکا و "ناتو" در افغانستان است. ولی با وجود این، برخی از اعضای ائتلاف، افغانستان را ترک می کنند. کشور آذربایجان واقع در منطقه ق فقاز جنوبی در حوزه دریای خزر است. آذربایجان و گرجستان دو کشور ترانزیتی است که از طریق خاک این کشورها سربازان و تجهیزات توسط بنادر و راه آهن ها به افغانستان حمل و نقل می شوند.

"رابرت گیتس"، وزیر دفاع آمریکا، در طول سفر اخیر خود به باکو از "الهام علی اف"، رئیس جمهور آذربایجان برای کمک آذربایجانی ها در انجام عملیات نظامی در افغانستان تشکر کرد.

همچنین " المار محمدیاراف"، وزیر خارجه آذربایجان، پیش از این بیان کرد که برای تقویت ثبات در افغانستان، آذربایجان آماده افزایش دو برابری تعداد سربازان خود در این کشور است. علاوه بر این آذربایجان کمک های بشر دوستانه نیز به افغانستان می فرستد.

"آندرس فوگ راسموسن"، دبیر کل "ناتو" ماه گذشته سهم ارزشمند آذربایجان را به سطح بالا ارزیابی کرد. "متیو برایزا"، سفیر آمریکا در آذربایجان، نیز از آذربایجان به خاطر حضور این کشور در عملیات نظامی در افغانستان قدردانی کرد. "متیو برایزا" گفت: "در حال حاضر "ناتو" با آذربایجان به عنوان یک شریک خود افتخار می کند. روابط بین آذربایجان و "ناتو" باعث تقویت امنیت و دموکراسی در منطقه می شود".

در عین حال، آذربایجان خواستار گسترش همکاری های استراتژیک با ایالات متحده آمریکا است. همکاری دوجانبه بین طرفین باعث تامين امنيت زير ساخت های انرژی آذربایجان و افزایش انتقال نفت و گاز از حوزه دریای خزر به اروپا با دور زدن روسیه خواهد شد.

آذربایجان به عنوان یک کشور مسلمان شوروی سابق به شمار می رود. ایالات متحده آمریکا باید از این پس نیز از آذربایجان حمایت کند. تقویت روابط بین آذربایجان و آمریکا باعث کاهش وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه خواهد شد.

در وضعیت های اضطراری، همانند سقوط هواپیمای آذربایجانی در افغانستان، ما باید نقش مهم متحدان آمریکا در مورد تامین امنیت در مناطق آشفته جهان را در سطح بالا ارزیابی کنیم.
ترند