۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

تجمیع اخبار اخیر زندانیان حرکت ملی آزربایجان


تک توران :

آزادی موقت ابراهیم نوری از زندان اهر


ابراهیم نوری که در روز پنج شنبه 28 دی ماه 91 توسط نیروهای امنیتی به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر  با صدور وثیقه 100 میلیون ریالی به زندان اهر منتقل شده بود ساعاتی پیش به قید وثیقه از زندان اهر آزاد شد.

لازم به توضیح است نامبرده در 18 فروردین ماه 1388  به اتهام تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمعات خرداد 85 دستگیر و به 10 ماه حبس به اعتبار 5 سال تعلیق محکوم شده بود .

در دوران دانش آموزی بنا به فعالیت های هویت طلبانه در تاریخ 2 اسفند 1385 به مناسبت روز جهانی زبان مادری به مدت یک هفته و در تاریخ 17 اردیبهشت 87 به مدت 3 روز از مدرسه اخراج گردیده بود .

در تاریخ 16 مهرماه 1384 توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر بود.

در اولین سالگرد حماسه ی مردمی خرداد 1385 در تاریخ 23 اردیبهشت 1386 به مدت 2 روز بازداشت شده بود.

در تاریخ 1 خرداد 1386 به مدت 2 هفته توسط اداره اطلاعات سپاه دستگیر شده بود.

در تاریخ 14 تیر 1386 در تجمع  مراسم قلعه بابک دستگیر شده بود.

در 1 مهر 1386 توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده بود.

در تاریخ 25 آبان ماه 1386 توسط اداره اطلاعات سپاه دستگیر شده بود.

در تاریخ 2 اسفند 1386 در روز روز جهانی زبان مادری دستگیر شده بود.

در تاریخ 1 خرداد 1387 توسط اداره اطلاعات سپاه دستگیر شده بود.

در تاریخ 25 اسفند 1387 به دادگاه احضار شده بود.

در تاریخ 11 بهمن 1389 در استادیوم سهند تبریز دستگیر شده بود.

در تاریخ 1 خرداد 1390 به مناسبت پنجمین سالگرد قیام مردمی آزربایجان در ترمینال اهر هنگام عزیمت به تبریز دستگیر و به مدت 2 روز بازداشت شده بود.

در تاریخ 25 خرداد 90 توسط اداره اطلاعات نیروی انتظامی احضار و چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته  بود.

در تاریخ 24 تیر 1390 توسط اداره حفاظت اطلاعات دستگیر شده بود.

در تاریخ 12 شهریور 1390 در تجمع اعتراضی در خشک شدن دریاچه ی ارومیه در شهرستان اهر دستگیر شده بود.

در تاریخ 18 شهریور 1390  در تجمع شادی هواداران تیم تراختور سازی نسبت به برد استقلال تهران دستگیر و به مدت 2 روز در بازداشتگاه به سر برده بود.

در تاریخ 25 اسفند 1390 جهت ادای توضیح به دادسرای عمومی و انقلاب اهر احضار گردیده بود.

در تاریخ 1 خرداد 1391 توسط اداره حفاظت اطلاعات دستگیر شده بود.

در تاریخ 18 بهمن 1391 توسط پلیس اطلاعات امنیت عمومی اهر احظار شده بود.

ابراهیم نوری فعال سیاسی- مدنی آذربایجان  بیش از ده ها بار از طرف اداره اطلاعات و امنیت شهرستان اهر به طور غیر قانونی دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته است.




انتقال بهمن خالقی به اداره اطلاعات تبریز


بهمن خالقی فعال ملی-مدنی آذربایجانی به اداره اطلاعات تبریز منتقل گردید .

بهمن خالقى از فعالین ملى- مدنى آذربایجان که ۲۴دی۹۱  در شهرستان بناب توسط مامورین امنیتى دستگیر شده بود،به اداره‌ى اطلاعات تبریز منتقل گردید.وی دیروز شنبه ۳۰ دی ۹۱ در تماس تلفنى کوتاه باخانواده‌ى خود از انتقال به اداره‌ى اطلاعات تبریز جهت تکمیل بازجویى‌هاخبر داد.

بهمن خالقى،مدیر کتابفروشى ایشیق، در جریان اعتراضات اخیر شهرستان مراغه به روند رو به رشد روابط ایران و ارمنستان از سوى مامورین امنیتى بازداشت شده بود.

لازم به ذکر است پیشتر داود عظیم زاده معلم مدارس راهنمایی شهرستان مراغه، به همراه حجت الاسلام عظیمی قدیم به اداره‌ى اطلاعات تبریز منتقل شده بودند



انتقال امیر چمنی به زندان تبریز


امیر چمنی فعال دانش جویی و دانش جوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانش گاه آزاد تبریز ساعت 7 عصر سوم بهمن ماه به بند قرنطینه ی زندان تبریز منتقل شده است.

ماموران اداره ی اطلاعات تبریز بعد از ظهر 24 دی ماه با یورش به منزل شخصی وی اقدام به بازداشت او کرده و کیس کامپیوتر او را نیز هم راه برده بودند. وی از آن تاریخ در سلول های انفرادی اداره ی اطلاعات تبریز نگه داری می شد.

هنوز مشخص نیست علت این بازداشت اجرای حکم 9 ماه حبس تعزیری وی است یا دلیل دیگری دارد.

وی پیش‌تر و پس از سپری کردن جلسات متعدد بازجویی در اداره‌ی اطلاعات تبریز با قرار وثیقه‌ی ۵۰ میلیون تومانی آزاد و متعاقب آن در تاریخ ۱۵ تیر ماه از سوی شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل بر، به اتهام "توهین به رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی" به تحمل شش ماه حبس تعزیری و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری و هم چنین به اتهام توهین به رئیس جمهور به 40 ضربه شلاق محکوم شده بود 

 
انتقال محمود فضلی به زندان و تداوم بازداشت یوروش مهرعلی بیگلی در اطلاعات تبریز


محمود فضلی فعال سیاسی حرکت ملی آذربایجان و عضو کمیته مرکزی تشکیلات یئنی گاموح پس از تحمل ۲۴ روز بازداشت انفرادی در اداره اطلاعات تبریز، دیروز پنجشنبه پنجم بهمن ماه به زندان تبریز منتقل شد.

به گفته مسئول دادستانی دادگاه انقلاب تبریز، مهندس فضلی در راستای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری در ارتباط با شرکت در جلسه هم اندیشی برای مقابله با خکشانیدن دریاچه اورمیه، دستگیر شده است. ولی عوامل اطلاعاتی به صورت خودسر وی را در بند انفرادی اطلاعات نگهداری کرده و مورد بازجویی قرار داده اند. حال آنکه بر اساس قوانین کشور، ایشان این ایام را می بایست در زندان تبریز می گذارنید.

این در حالی است که حدود دو هفته پیش شعبه ۳۲ دادگاه عالی اداری تهران به دلیل نبود مستندات و شواهد کافی دستور به توقف اجرای حکم محمود فضلی و ائلمان نوری، فعالین حرکت ملی آذربایجان داده بود.

این فعال با سابقه حرکت ملی آذربایجان پیش از این نیز در سال ۸۹ به همراه چندین نفر دیگر از اعضا و هواداران تشکیلات یئنی گاموح نیز دستگیر شده و پس از تحمل بیش از ۴ ماه بازداشت در سلول انفرادی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

محمود فضلی که فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه علم صنعت و جانبار جنگ ایران و عراق است، بارها در سال های ۸۱، ۸۲، ۸۴ و۸۷، ۹۰، ۹۱ دستگیر و ماه‌ ها در بازداشتگاه های نهاد های امنیتی تبریز، تهران به سر برده است.

همچنین، یوروش مهرعلی بیگلی فعال سیاسی حرکت ملی آذربایجان و دیگر عضو کمیته مرکزی تشکیلات یئنی گاموح نیز، در تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۱ ، جهت اجرای حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری دستگیر و به جای زندان تبریز به سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.

این فعال حرکت ملی آذربایجان ۲۵دیماه، پنج روز پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در شهر صوفیان، با همسرش سونا فرج زاده در تماس تلفنی کوتاهی، اعلام کرد در سلول انفرادی اداره اطلاعات تبریز نگهداری می شود.

براساس پیگیریهای خانواده ایشان، اگرچه دلیل اصلی دستگیری یوروش مهرعلی بیگلی، اجرای حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری برای اتهامات قبلی اش باشد، اما دستگیری ایشان توسط نیروهای اطلاعاتی بجای نیروهای انتظامی، و انتقال ایشان به اداره اطلاعات بجای زندان تبریز، نشان از پروسه پرونده سازی جدید برای این فعالین سیاسی می باشد.





برگزاری جلسه دادگاه آقای سلمان عراقی فعال برجسته حرکت ملی آذربایجان جنوبی در شهرستان خوی


روز4 بهمن ماه 1391 ، آقای سلمان عراقی فعال ملی مدنی شهرستان خوی به اتهام عضویت در گروههای پان ترکیست و تبلیغ علیه نظام مطابق ماده 500 قانون مجازات اسلامی در شعبه اول دادگاه انقلاب خوی مورد محاکمه قرار گرفتند. بنا به اخبار رسیده مامورین اطلاعاتی و امنیتی شهرستان خوی در شهریور ماه 91 با مراجعه به محل کار و بازداشت ایشان کیس کامپیوتری و لوازم شخصی این فعال ملی را با خود برده اند . در پی این بازداشت ها بنا به ناکافی بودن مدارک جرم ، معاونت دادستانی شهر خوی حکم آزادی ایشان را به قید وجه التزام داده اند . آقای سلمان عراقی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خوی و ازفعالین با سابقه شهرستان خوی ، عضو شورای مرکزی NGO  اورین خوی و دبیر کانون ادبی شهریار دانشگاه پیام نور خوی و از فعاین دانشجویی سابق می باشند که در خرداد ماه سال 87 نیز بازداشت و پس از آن نیز بارها توسط اداره اطلاعات خوی احضارشده اند.

دستگیری جاوید نظمی

روز دوشنبه هفته جاری حوالی ساعت ۸ صبح، ماموران اطلاعات ایران با هجوم به خانه ی جاوید نظمی واقع در محله ۴۲ متری تبریز وی را دستگیر و کتابها، کیس کامپیوتر و لوازم شخصی وی را به همراه خود بردند. هنوز از محل دقیق نگهداری وی خبری در دست نیست.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز ماموران اطلاعات رژیم ۲ بار به خانه ی وی رفته بودند ولی با توجه به عدم حضور وی در خانه، موفق به دستگیری وی نشده بودند.