۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

صفحه محیط زیست روزنامه شرق در 30 آبان 90 با موضوع دریاچه اورمیه- یالچین گونش


تک توران : اگر صفحه 13 صفحه محیط زیست روزنامه شرق را در روز 30 آبان مطالعه می فرمودید با واقعیت شگرفی مواجه می گشتید که در ماههای اخیر صحبتهای خلاف آن را در لابلای صفحات تقریبا تمامی خبرگزاریها روزنامه ها و سایتهای دولتی و حاکمیتی خوانده بودید. 

این صفحه دروغ بزرگی را فاش ساخته بود : تقریبا تمامی مسئولین یک صدا اظهار می داشتند که خشکیدن دریاچه اورمیه کار خدا و صلاح او در آوردن خشکسالی است و سهم سیاستهای حاکمیت در این امر بسیار کم و در حد 5 درصد است. آنها معتقد بودند که احداث بیش از 40 صد بر روی تمام رودخانه های سیراب کننده دریاچه نقش بسیار ناچیزی در خشکیدن دریاچه اورمیه و فجایع انسانی و زیست محیطی متعاقب آن دارد وحتی اگر این سدها ساخته نمی شد یا اگر آب بسته شده بر روی این رودخانه ها نیز باز گردد بازهم مشکلی از این دریاچه زیبا برطرف نخواهد کرد. این مطبل تحقیقی رئزنامه شرق پایانی بود بردروغ این مسئولین. آنها مدعی بودند در مجموعا در پست سدها 650 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده وجود دارد که دردی را درمان نمی کند در حالیکه طبق آمار خود وزارت نیرو تا سال 1387 بیش از دو میلیارد و نیم متر مکعب آب در پشت سدها بوده که به طور قطع حجم این آب در سه سال گذشته و با راه اندازی چند سد در حال ساخت دیگر نیز این میزان تا به حال به 3 میلیارد متر مکعب نیز رسیده. حال باید این سوال را از خود ، مردم و آن مسئولان پرسید که علت جلوگیری شمرگونه از رسیدن آب به دریاچه اورمیه چیست؟ دلیل کتمان این واقعیت که با آب پشت سدها می توان دریاچه اورمیه را نجات داد چیست؟ اصولا چه فرد یا افرادی از خشکیدن دریاچه اورمیه و به تبع آن ایجاد ریزگردها و طوفانهای نمکی و مختل شدن وضعیت کشاورزی و در نهایت عدم امکان زیست ملت آذربایجان در حوالی صدها کیلومتری این دریاچه، بهره می برند؟

مطالب روزنامه شرق به همراه لینک آن صفحه را در پایین می آورم باشد که با افشای دروغی دیگر ملت آذربایجان را در دفع این بلای یزیدمنشانه یاری کرده باشیم.



مطلب شرق:

« اغلب مسوولان دولتي اعم از مقام‌هاي وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط‌زيست و همچنين مسوولان سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان غربي سهم سدها در خشكي و برداشت حق‌آبه درياچه اروميه را كمتر از ده‌‌درصد اعلام مي‌كنند و مي‌گويند كل آب ذخيره‌شده در پشت سدهاي احداث شده روي رودخانه‌هاي حوزه آبريز درياچه درنهايت به 650 ميليون مترمكعب مي‌رسد، با اين حال براساس اسناد منتشر‌شده از سوي وزارت نيرو از جمله «كتاب جامع سد، آب، نيروگاه‌هاي برقآبي و صنايع وابسته» از سوي اين وزارتخانه و همچنين پايگاه اينترنتي سدهاي ايران نشان مي‌دهد، حجم مفيد ذخيره مخازن41سدي كه در حوزه آبريز درياچه اروميه احداث شده‌اند در مجموع در حدود سه ميليارد مترمكعب آب است. اين آمار حاكي از اختلافي بالغ بر دو ميليارد و 350مترمكعب آب ميان آنچه مسوولان مي‌گويند و آنچه در واقع در پشت سدهاي اين منطقه جمع مي‌شود است، در طول ساليان گذشته دست‌كم 41سد روي رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه از سوي وزارت نيرو و سازمان‌هاي آب منطقه‌اي سه استان داراي حوزه آب‌ريز با درياچه ساخته شده است و تعدادي در همين حدود سد نيز هم‌اكنون در دست طراحي و ساخت است. بر اين اساس تنها 9 سد موجود در استان آذربايجان‌غربي شامل سد‌هاي اشنويه، ساروق، باراندوز، حسنلو، زولا، سيمينه رود، شهرچايي، شهيدكاظمي، مهاباد و نازلو به‌تنهايي توانايي ذخيره دو ميليارد و 411ميليارد مترمكعب آب در مخازن خود را دارند. از سوي ديگر بايد گفت آمارهايي كه تاكنون منتشر شده و در دسترس است مربوط به سال 87 است و از سدهايي كه در اين سه سال ساخت آنها به پايان رسيده و آب‌گيري و بهره‌برداري از مخازن آنها آغاز شده، اطلاعي در دست نيست.» روزنامه شرق، 30/08/ 1390 صفحه 13





لینک  صفحه محیط زیست روزنامه شرق در تاریخ 30 آبان 90

http://sharghnewspaper.ir/Page/Paper/90/08/30/13



http://sharghnewspaper.ir/PaperCut/90-08-30/17306.jpg