۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

فراخوان اعتراض : بیر قالخ آیاغا حاقیوی سسله وطن اوغلو------ بابکلری ستارلاری سسله وطن اوغلو

تك توران : در سردترین صبحگاه خاکستری تاریخ وقتی جلد کهنه شناسنامه هایمان درد می کرد، فریاد اعتراض و آزادی خواهی از گلوی رادمردان آزربایجان، خواب آشفته فاشیستان را برهم زد. در گذشته ما رنجی است که سوزش زخم بی عدالتی و گرایش به نژادپرستی هنوز در قلب مبارزین به یادگار مانده است. این سرزمین همیشه سنگر بوده، سنگر دفاع از شرافت بشری و آرم...ان های بلند آزادگی.

روزهای بسیار بدی را تجربه می کنیم. روزهایی که هر هوادار را نسبت به آینده ی تراختور نگران می کند.
تیم های آزربایجان یکی پس از دیگری سر بریده می شوند! سناریویی که توسط مرکز نشینان نوشته شده است و باج بگیران آنها مو به مو دستورات را اجرا می کنند.

۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

نامه اكبر اعلمي به جنتي : اي مرجع صلاحيت يك ملت !

تك توران : 
حضرت آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان
سلام علیکم
دوراندیشی و رویکرد کاسبکارانه ایجاب می کند که مانند بعضی ها، اعلام نمایم از تصمیم شورای نگهبان بابت محروم شدن از حقوق اجتماعی خود و بسیاری از افراد واجد شرایط دیگر ذوق زده شده و دلم غنج زد و قند در آن آب شد و از این حیث از شورای نگهبان سپاسگزارم!
حال آنکه نه تنها از این بابت ممنون شورای نگهبان نیستم بلکه اعضای این شورا را بخاطر تشخیص و تصمیم نادرستشان شماتت و ملامت کرده و حتی نسبت به قانونی که قوه تشخیص و سرنوشت یک ملت بزرگ را به تشخیص 12 نفر پیوند زده است که صلاحیت و درستی قوه تشخیص آنان بنابر تجربه و از دید بسیاری از مردم خود محل تردید است، معترضم و تاکید می کنم قانونی که با عدالت و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود سرناسازکاری داشته و غیرقابل تغییر باشد و یا دستمایه و دستاویزی برای تضییع حقوق مردم شود، مطلقا محترم نیست. با این وصف اصلاح طلبی و اعتقاد به قانونمداری اقتضا می کند که بخاطر مصالح مردم و کشورم همچون گذشته به چنین قوانینی هم هرچند بد و ناخوشایند پایبند باشم و از آن تمکین نمایم.

بیانیه هواداران تشکیلات یئنی گاموح خطاب به ملت قهرمان آذربایجان

تك توران :
" سلام اولسون داغدان اوجا باشلارا"
نزدیک به یک قرن است که ملت آذربایجان و دیگر اقوام و ملل ساکن ایران به طور سیستماتیک در معرض سیاستهای خشن و تهاجمی نژادپرستان پان فارس قرار دارند. این سیاست ضد انسانی و ضد اخلاقی متاسفانه بر همه جنبه های زندگی ملت آذربایجان سایه تاریکی گسترده و تمامی ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی آنها را تحت تآثیر قرار داده به طوری که تفسیر و درک مردم آذربایجان از زندگی در طول این یکصد سال اخیر زندگی با درد و رنج همراه با تحقیر و تبعیض بوده است. معضلات اجتماعی گسترده ای نظیر فقر, بیکاری, اعتیاد, طلاق, افسردگی, فساد اداری و مالی, فحشا, بی سوادی و کم سوادی و ... که امروزه جامعه آذربایجان با آن روبرو است همه و همه از تاثیرات این نوع سیاست ارمغان استبدادی مرکز گرا و پلید شوونیستی می باشد.
این نوع درک و فهم از زندگی در عصر حاضر که اکثر ملتها به حقوق و آزادیهای فردی و گروهی دست یافته اند, برای ملتی بزرگ و شرافتمند مثل ملت آذربایجان با آن سابقه تاریخی اش در ایجاد تمدن های پیشرفته بشری و شرکت فعال در مبارزات سیاسی, اجتماعی نظیر مشروطه, تشکیل حکومت ملی در سال 1324 و قیام شیخ محمد خیابانی و ... نمی تواند شایسته باشد . این ملت مصمم است که به ریشه دموکراسی و حقوق بشر, ایجاد رفاه و صلح و دوستی, توسعه علوم و فرهنگ و ... در جهان کمک کرده و همپای دیگر ملل سر فراز و خوشبخت در روی کره زمین زندگی شرافتمندانه و با افتخاری داشته باشد و در تعیین سرنوشت خویش اختیار و آزادی کامل برای رسیدن به این آرمان های انسانی و مشروع مردم و برای رهایی از سیستم تحقیر بردگی و بندگی که ملت آذربایجان جنوبی اکنون با آن روبروست, جمعی از روشنفکران متعهد, دلسوز و وطن پرست آذربایجانی مصمم شدند که تشکیلاتی را بنا نهاده اند که این اهداف و آرمانها در آن جای دارد .

۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

Güney Azərbaycan Sosial Demokrat partisinin "22 May" (1Xurdad) qiyamının 7-ci ildönümü münasibəti ilə bağlı bildirişi!

TEKTURAN
 

Dəyərli yurddaşlar!
Güney Azərbaycanda Türk millətinin fars şovinizmi və faşist İran dövlətinin yürütdüğü 90 illik müstəmləkəçilik siyasətinə qarşı apardığı milli azadlıq və qurtuluş mübarizəsində özünə xas və layiqli yeri olan "22 May" (1 Xurdad) qiyamının 7-ci ildönümünün ərəfəsindəyik. Bu gün cinayətkar və qatı irqçı İran islam dövlətinin rəsmi orqanı olan "İran" qəzetəsinin millətimizə qarşı  alçaqcasına, həm də qeyri-insani şəkildə etdiyi iyrənc tohin və çirkin təhqirlərinə məntiqi reaksiya və kəskin bir cəvab olaraq Azərbaycanda bütün  kütlənin  ayaqlanıb etiraz etməsi böyük bir milli qiyamın yaranmasına səbəb olmuşdur.
Bu qiyam elə bir dövrə təsadüf etmişdir ki, millətlər zindanı olan İran adlanan ölkədə, fars faşizminin təmsilçisi olan İslam rejimi neçə il bundan öncə rejimə qarşı məhdud və kiçik ölçüdə və əsasən Təbriz və Tehranda baş verən öyrəncilərin etirazı hərəkatını basdırdıqdan sonra, ölkənin hər yerində ölüm sükutini hakim etdirmişdir. Güney Azərbaycanın başkəndi  Təbriz başda olmaq üzrə Urmu, Ərdəbil, Zəncan, Xoy, Sulduz, Qoşaçay, Marağa, Makı, Mərənd,  Xiyov və 30-dan artıq şəhər və hətta bir çox qəsəbə və kəndlərində milyonlarla insanın iştirak etdiyi və  iki həftə boyunca davam edən izdihamlı nümayiş və kütləvi etirazlara qarşı İran dövləti güc uyqulamışdır. Ümumiyyətlə fars bölgələrindən gətirilmiş özəl əsgəri birliklərin odlu silahlarla açdığı atəş nəticəsində, onlarca günahsız soydaşımız öldürülmüş və çox sayda  insanın yaralanıb yaxud yaxalanaraq zindan və ağır işkəncələrə məruz qalmış və beləliklə də bu qiyam vəhşicəsinə yatırılmışdır

امروز هفتمين سالروز قيام خونين خردا 85 در آزربايجان جنوبي است

با گذشت 7 سال از قیام 1 خراد ملت آذربایجان، اکنون به روشنی می توان نتایج و بازخورد آن را در وقایع سیاسی ایران بازیافت
همانگونه که در وقایع پس از انتخابات 88 دیده شد در وحله اول ملت آذربایجان نسبت به رخدادهای سیاسی تهران کاملا بی تفاوت شده و دیگر حتی علاقه ای به دنبال کردن اخبار آن نیز ندارد در میان نسل جوان آذربایجانی ها شعارهای استقلال طلبی یا جدایی طلبی به وفور مشاهده می شود که آخرین آن باز کردن پلاکارد" آذربایجان جنوبی ایران نیست" در بازی های آسیایی تراختور بود.نسل جدید آذربایجانی ها تنها به هویت آذربایجانی اهمیت قائل است و فقط برای پاسداشت و نگهداری آن می کوشد و دیگر نام ایران در آنها اگر نفرت انگیز هم نباشد احساس خاصی را هم به همراه ندارد

آقاي حداد عادل شما بوي لجن مي دهيد

تك توران : حداد عادل رئيس سابق فرهنگستان زبان پارسي و از تئورسينهاي آنتي تورك در ايران و يكي از مشاورين ارشد خامنه اي كه اين روزها وارد صحنه بازي براي انتخابات رئيس جمهوري ايران شده است در دو نطقي كه در دانشگاه تبريز و دانشگاه امير كبير تهران داشته است سخنان فاشيستي و سخيفي بر زبان رانده اند كه حقيقتا انسان قرن 21 را در سال 2013 به شگفتي وا مي دارد .

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

بازداشت اسماعیل علی میرزائی در اورمیه

تك توران : یک فعال سیاسی دیگر در آذربایجان جنوبی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.
به گزارش آذوح اسماعیل علی میرزائی ظهر روز یک شنبه، 29 اردیبهشت در منزل خود در شهر اورمیه دستگیر شده است. مامورین امنیتی با هجوم به خانه ی ایشان ضمن جمع آوری کتب و دست نوشته های شخصی، کامپیوتر وی را نیز ضبط نموده اند.

یا ایستیقلال یا اولوم- آتیللا تورک

تك توران :  یا ایستیقلال یا اولوم

 یورو ایگید مئیدانا
 یا ایستیقلال یا اولوم
 سالدیر فاشیست شئیطانا
 یا ایستیقلال یا اولوم

فعالین بازداشت شده در ماکو آزاد شدند

تك توران : ۴ تن از فعالین مدنی بازداشت شده در  ماکو به قید وثیقه آزاد شدند.
به گزارش خبرنگار اویان نیوز، پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۲، جهانبخش سلطانزاده (سالور)، بهنام باقری، حسین ولیزادگان و واحد باریش از فعالین ملی – مدنی ساکن ماکو به قید وثیقه ۱۵۰ میلیون ریالی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ماکو آزاد شدند.

بیانیه شماره 41 هواداران تراختور آزربایجان ــ سلاخی تیم شهرداری تبریز شعار « آزربایجان جنوبی ایران نیست » را تائید می کند

تك توران : حکم تبعیض آمیز و کاملا سیاسی فدراسیون فوتبال ایران بر علیه تیم فوتبال شهرداری تبریز و جلوگیری از حضور این تیم در مسابقات لیگ برتر سال آینده به مثابه فاشیسم عریان و جنایتی نرم بر علیه ملت آزربایجان و بازی با احساسات ملی آزربایجانیهاست .
حکم اخیر فدراسیون فاشیستی ایران با مشارکت عواملی اجیر سازمان یافته و دسیسه ای از قبل طراحی شده بر علیه فوتبال دیار قهرمان خیز آزربایجان تلقی می گردد .

جهت حمايت از زندانيان سياسي آزربايجان طومار زير را امضا كنيد

تك توران : با امضا کردن طومار زیر لطفا از زندانیان سیاسی آزربایجان حمایت کنید

http://www.gopetition.com/petitions/free-5-azerbaijani-political-activists-latif-hassani-mahmoud-fazli-shahram-radmehr-ayat-mehr-ali-bayglu-and-behboud-gholi-zade/sign.html#se

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

دیدگاه تک توران در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران


تك توران : یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران درشرایطی برگزار خواهد شد که انتخابات ( انتصابات ) دوره قبل با تنشهای بسیاری همراه بود .
آزربایجان اکثراً در مورد انتخابات سیاسی در ایران به خصوص بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ( 1374) و اتفاقات آن دوره که علناً جمهوری اسلامی در یک اقدامی آشکار نماینده ملت آزربایجان , جناب دکتر چهرگانی را کنار زده و رای ملتمان را دور ریخت همواره اقدام به بایکوت و تحریم انتخابات کرده است همچنان که علی رغم تصور غلط سیاسی سبزها در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و انتظار مشارکت آزربایجان و حمایت آنها از میر حسین موسوی شاهد این بودیم که ملت آزربایجان به تبعیت از حرکت ملی آزربایجان جنوبی در یک اقدامی تحریمی , هم حاکمیت و هم مرکزگرایان سبز را در میز سیاست به سمت بازی باخت باخت برد .
بهترین حالت برای یک حرکت ملی و مخالف حاکمیت در انتخابات فرمایشی از لحاظ رفتار سیاسی کارآمد در تعریف " تحریم فعال " می گنجد یعنی شما به عنوان یک حرکت مخالف حاکمیت با تحریم فعال هم به پای صندوق نرفته و مشروعیت حاکمیت را زیر سوال می برید و هم با حرکتی منفی و سیاسی درست , دیدگاه و نظر خود را به انظار داخلی و جهانی مخابره می کنید .